Medieinstituttet

Få flere kunder og treff målgrupper med search engine marketing (SEM)

Search engine marketing (SEM) er en effektiv måte å nå bestemte målgrupper og skaffe nye kunder på via søkemotorer på internett. Målet med SEM er å øke din synlighet i søkemotorene på internett gjennom bruk av annonsering, for eksempel Google Ads. For de fleste er de tre mest aktuelle søkemotorene å jobbe med Google, Bing og Yahoo.

Vi lager annonser og driver annonsekampanjer, og kan gjøre det for din virksomhet også.


SEM og search engine optimization (SEO)

Search engine optimization (SEO), eller søkemotoroptimalisering på norsk, handler først og fremst om å optimalisere din hjemmeside slik at den blir mest mulig synlig på søkemotorer som Google. Dette kan blant annet oppnås gjennom å ha tekster, for eksempel en blogg på nettsiden, som søkemotorene indekserer.

SEO er en del av SEM og som over tid gir de beste resultatene. SEO avhenger av at søkemotorene registrerer og indekserer innholdet på hjemmesiden noe som tar tid, i motestning til annonser som begyenner å virke omtrent med det samme.


SEM gir raske resultater

Ved å bruke annonsering oppnår du synlighet og kan treffe dine målgrupper langt raskere enn ved SEO som ofte først gir resultater etter flere uker eller noen måneder.

En måte å bruke SEM på er å teste ut markedsføring overfor målgrupper og deretter jobbe mer langsiktig med SEO med de strategiene som hadde størst suksess. Siden det tar lengre tid å oppnå resultater med SEO bør man forsøke å velge den eller de markedsføringsstrategiene som fungerer best for å unngå å kaste bort ressurser på det sin ikke fungerer så godt.